niedziela, 24 lutego 2013

Jaskinie Śnieżnej Wiedźmy - Caverns of the Snow Witch

Od długiego czasu ciągnęło mnie do paragrafówek. Jakiś sentyment do czasów młodości i Wojownika autostrady i Dreszcza chyba mną owładnął. Kiedy bowiem na allegro wypatrzyłem reprinty klasycznych gier Fighting Fantasy nie namyślałem się długo. Przystępna cena (około 9zł sztuka z przesyłką) oraz renomowana marka zdawały się krzyczeć: "kup nas".
For a lon tine I wanted to play some gamebook. Memories of my childhood had something to do with it. So when I found Ian Livingstone gamebooks on Polish auction service i had to buy few of them (price was right also - around 3 bucks with p&p for every book).

Do zagrania miałem trzy tytuły (w tym jeden spoza Fighting Fantasy) jednak na pierwszy ogień poszły "Jaskinie Śnieżnej Wiedźmy". Sam nie wiem dlaczego. Tak czy owak z okładki spogląda na nas urokliwa brunetka z wyrazistym biustem, który można podziwiać poniżej.
I started my Fighting Fantasy Adventure by playing Caverns... I really don't know why but look at the cover with this great bust err brunette.

Nie jest to Luis Royo, ale i tak wygląda apetycznie.
It's not Luis Royo work but it looks good enough.


Mechanika - Mechanics
Pochodzi z zamierzchłych czasów i nie ma się czemu dziwić - wszak to reprint paragrafówki z lat osiemdziesiątych. Nasza postać opisana jest przez trzy losowo ustalane cechy (Zdolności, Wytrzymałość i Szczęście). Wszystkie rzuty wykonuje się k6 lub 2k6. Gmeranie w 400 paragrafach pozbawione jest jakichkolwiek udziwnień (nie trzeba dbać o czas czy porę doby).
Ujdzie.
Is very old. Not surprising - this gamebook was written 20 or 30 years ago. Your hero has three randomly determined characteristics. You roll only d6 or 2d6 venturing through 400 paragraphs without any quirks like day-night system.

Fabuła Story
Najemnik pracujący dla Dużego Jima Słoneczka (naprawdę ten kolo tak się nazywa) pragnie zarobić 50 sztuk złota zabijając (uwaga! zabawopsujka; tylko, że trzeba być idiotą, żeby się tego nie domyślić czytając informacje okładkowe) tamtaradam Yeti. Udaje mu się to po około 10 paragrafach i wtedy wyrusza na terytorium znacznie poważniejszej przeciwniczki (trzeba być idiotą, żeby się nie domyślić kim ona jest; w razie gdybyś był idiotą - rzuć okiem na okładkę...). 
Porywająca.
You are mercenary hired by Big Jim Sun (yup, that's his name...) that wants to earn 50 gold pieces for killing (some kind of spoiler here, but you must be an idiot if you will not find out this after reading cover info) Yeti. You manage to do this after 10 paragraphs and then you walk into territory of more dangerous enemy (you must be an idiot if you dont't find out who she is; if you are one - look at this books cover).
Great, isn't it?

Rozgrywka
Autor zapewniał mnie we wstępie, że przeciętne charakterystyki dają szansę zakończenia powodzeniem tej przygody. Uradowało mnie to, bo Umiejętności mojej pierwszej postaci (bez oszukiwania) wyniosły 11 (12 to maksimum). Jakież było moje zdziwienie, gdy w pierwszej walce skonfrontowano mnie z przeciwnikiem o Umiejętnościach 10! Pomyślałem sobie, że w takim razie dalej może być tylko gorzej. I było.
Author, in foreword, convinces that one can win this book by playing with mediocre skills character. My first character fighting skill was 11 out of 12 maximum. My first oponent skill was 10! I fought that it can be worse from here. It was.

Umiejętności typowego przeciwnika oscylowały pomiędzy 10 i 12. Spróbujcie pokonać trzech takich przeciwników mając Umiejętności 7 (minimalne w grze) czy nawet 9. Pokonaliście? To idźcie grać w totolotka. Macie szczęśliwy dzień.
Typical enemy skill was betwen 10 and 12. Try to beat such monster with skill of 7 (minimum in this game) or even 9. You did? Than go play some lottery not this gamebook.

Gra nastawiona jest na kolekcjonowanie przedmiotów, nie dając jednocześnie jakichkolwiek podpowiedzi, które przedmioty należy zbierać/używać. Dwa przykłady:
1. W jednej skrzyni znajdujecie 3 przedmioty danego typu. Zakładacie każdy z nich. Okazuje się, że jeden z nich zmniejsza wasze Umiejętności o 3! W praktyce oznacza to, że jesteście trupami i możecie zaczynać grę od początku.
2. W jednym z pomieszczeń znajdujecie 6 przedmiotów. Gra pozwala wam zabrać tylko trzy z nich argumentując to przeciążeniem (grze przeciążenie nie przeszkadzało, gdy braliście młot dwuręczny i włócznię, by przedzierać się przez górskie śniegi...). Wybieracie na chybił trafił. Oczywiście ja wybrałem źle, dzięki czemu mogłem zmierzyć się z zasrańcem o Umiejętnościach 12.
W dodatku może się zdarzyć, że brak jakiegoś przedmotu w ekwpipunku skutkuje śmiercią - bez zapowiedzi i bez możliwości ucieczki.
It's collectible nontrading gamebook without rares, uncommons and any hints what to collect. Two examples:
1. In one chest you can find three items to wear. So you wear them. Then, surprise, one of them reduces your skill by three! In practice it means that you are dead.
2. In one room you can find 6 items. Game lets you take only three of them. Game explains that you would be overweight if you would take all (of course you weren't overweight when you chased yeti in deep snow holding double handed hammer and spear). So you choose at random. My randomness was bad. Really bad. Thanks to my bad luck I could fight with some 12-skill monster.
Additionally in some moment you find out that if you not posess some items than you are dead. No escape possible.

Moje próby My plays
Zagrałem 3 razy. Zginąłem trzy razy. Trzy razy oszukałem (1 raz tworząc drugą postać, 2 raz zdejmując przedmiot z klątwą, 3 raz - sam nie pamiętam czy oszukałem trzeci raz, ale ładnie mi te trzy trójki razem wyglądały więc niech zostanie jak jest).
Played three times. Died three times. Cheated three times. (first time creating second character, second time by taking off cursed item, third time... maybe there was no third time but I liked idea of three threes).

Porady
Nie kupujcie tego gówna. Jeżeli już kupiliście, to tworząc postać rzućcie 4 szóstki - inaczej nie macie szans.
Don't buy this shit. If you bought it already than during character creatio throw 4 sixes on d6 - if you won't you are dead.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz